Delirious Beijing

April 19 - May 17, 2008

PKM Gallery Beijing
April 19 – May 17 2008
Opening Reception: 5:00PM, April 19, 2008

Curated by Philip Tinari

艾格林 Ai Gelin
艾未未 Ai Weiwei
李姝睿 Li Shurui
刘安平 Liu Anping
刘窗 Liu Chuang
聂幕 Nie Mu
赵刚 Zhao Gang
赵赵 Zhao Zhao
Rutherford Chang
Ryan Gander
Jordan Wolfson
Sarah Morris

Beijing in early 2008 is a city mired in a deeply anachronistic futurism. Clocks placed in major sites around town tick off the days, hours, and seconds until the eights align (August 8, 2008, 8:00 p.m.), the Olympics begin, and—we are to believe—everything is changed. This state of frenzied waiting raises a set of psychological and aesthetic questions that have not been adequately answered: Is Beijing, as some claim, the last true (albeit distorted) heir to the modernist utopianism of the early twentieth century? How does the emergence to be marked by this long-awaited moment change global notions of aesthetics, politics, and even morality, if at all? In contraposition to the "radical Manhattanist" sensibility articulated in the book that first brought fame to Rem Koolhaas—himself the designer of the most notable architectural project in the Beijing of this moment—Delirious Beijing looks to locate a specific way of reacting to this distinct set of conditions.

Delirious Beijing juxtaposes works by artists from a range of generations, geographies, and positions, united by a shared sense of the urgency of this current situation. Beginning with Ryan Gander's Ghostwriter Subtext, a video that presents Koolhaas and curator Hans-Ulrich Obrist engaged in a dialogue about the nature of the interview itself, the show moves through works like Sarah Morris's 1936 [Rings] painting and Ai Weiwei's hundred-hour video Dabeiyao – Dabeiyao, toward a broad range of new works by younger artists including Li Shurui, Liu Chuang, Zhao Zhao, Rutherford Chang and Jordan Wolfson. Older pieces such as Zhao Gang's urban paintings of the early 1980s and Liu Anping's collages and paintings documenting his urban interventions of the 1990s complement more recent work by mid-career artists such as Nie Mu and Ai Gelin.


Philip Tinari is a writer and curator based in Beijing. He directs the editorial and publishing studio Office for Discourse Engineering and serves as China Advisor to Art Basel and executive editor of artforum.com.cn. He is a regular contributor to museum catalogues and publications including Artforum and Parkett, and has lectured on Chinese contemporary art at the Guggenheim and China Institute. Delirious Beijing is the first exhibition he has curated in Beijing since 2003.

2008년 초 현재의 북경은 심각한 시대착오적 미래주의에 빠져있다. 시내의 대표적 공공장소에 놓여있는 시계들은 올림픽이 시작되는 2008년 8월 8일 오후8시를 목표로 매초, 매시 향해가고 있고, 사람들은 모든것은 변했다고 믿는다. 이러한 열광적 기다림의 상태는 아직 적절한 답이 없는 일련의 심리적, 미학적 질문을 던진다. 몇몇 사람들이 주장하듯, 베이징은 21세기 초 근대주의적 이상주의를 (왜곡된 형태로) 간직한 마지막 도시인가? 오랫동안 기다려온 이러한 변화의 도래가 세계적인 관점에서 미학적, 정치적 심지어 도적적 개념을 어떻게 바꾸는가? 북경에서 현재 가장 주목받고 있는 건축프로젝트 설계자이기도 한 건축가 렘 쿨하스 Rem Koolhaas에게 명성을 안겨 준 저서 에서 설명하고 있는 "급진적 맨허터니즘적 radical Manhattanist" 감성과는 대립적으로 "Delirious Beijing"은 북경이 처한 현실적 조건에 대응하는 특정한 방법을 찾고자 한다.

"Delirious Beijing"은 이러한 상황적 조건들에 대응할 필요성을 느끼는 다양한 세대, 지역, 위치의 작가들을 전시를 통해 함께 보여준다. 전시는 쿨하스와 큐레이터 한스-울리히 오브리스트 Hans-Ulrich Obrist가 인터뷰 자체의 성격에 대해 논하는 장면을 담은 가이언 간더 Ryan Gander의 비디오 "Ghostwriter Subtext"를 비롯하여, 사라 모리스 Sarah Morris 의 회화 "1936 [Rings]," 아이 웨이웨이 Ai Weiwei 의 100시간짜리 비디오 "Dabeiyao – Dabeiyao" 및 젊은 작가 리 슈루이 Li Shurui, 리우 추앙 Liu Chuang, 자오 자오 Zhao Zhao, 루더포드 장 Rutherford Chang, 조던 울슨 Jordan Wolfson의 작업을 소개한다. 1980년대 초 도시의 모습을 보여주는 자오 강 Zhao Gang의 회화, 1990년 도시개발의 모습을 콜라주와 회화로 보여주는 리우 안핑 Liu Anping의 작품도 니에 무 Nie Mu, 아이 걸린 Ai Gelin의 최근 작업과 함께 전시된다.