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LEE BUL
September 16 – October 15, 2010


PKM Trinity Gallery is pleased to present an exhibition of Lee Bul which brings together two new sculptures and a selection of drawings produced over the past several years providing fascinating insights into the intellectual and visual structures underlying the artist’s recent oeuvre.

Beginning around 2005, Lee Bul began an ambitious series of sculptures and related works on paper and canvas under a broad rubric titled “Mon grand récit”—slyly inverting Lyotard’s idea of the impossibility of “le grand récit,” or “the master narrative” of progress and liberation, in our age. Fusing the fractured tropes and narratives of collective utopian aspirations with the artist’s own experiences of coming of age in Korea during a period of turbulent social transformation, “Mon grand récit” constitutes a fiercely imaginative yet melancholic topography of what Lee sees as “the collapse and disintegration of progressivist projects to reinvent the world.” In the fall of 2007, Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris, mounted a major solo exhibition showcasing these works.

A large suite of drawings, displayed in a separate room in the present show, were created as conceptual and spatial studies for the sculptural installation realized at the Fondation Cartier. Additional works on paper, created more recently, delve into metaphysical and poetic concepts of architectural environments, evoking invented and imaginary landscapes that seem haunted by specters of the historical avant-garde. Along with the two new sculptures, obsessively intricate structures made of glass, crystals, steel and aluminum—an homage to the visionary Weimar architect Bruno Taut’s (1880–1938) fantastic conceptions of glittering, crystalline cities suspended in mid-air—they constitute a deeply affecting visual meditation on the ruins of history, by turns seductive and haunting, sensuous and intellectually rigorous.

Born in Seoul in 1964, Lee Bul has been featured in solo exhibitions throughout the world, including the Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris (2007); Domus Artium, Salamanca (2007); Museum of Contemporary Art, Sydney (2004); Centre for Contemporary Arts, Glasgow (2003); The Power Plant, Toronto (2002); MAC, Galeries Contemporaines des Musées de Marseille, Marseille (2002); and the New Museum of Contemporary Art, New York (2002). In 1999 she was awarded a prize at the 48th Venice Biennale for her contribution to both the Korean Pavilion and the international exhibition in the Arsenale curated by Harald Szeemann. She was a finalist for the 1998 Hugo Boss Prize. In 1997, the MoMA, New York, commissioned the artist to create her signature installation of decomposing fish adorned with sequins for the museum’s Projects gallery. The exhibition was brought to a premature close, however, amid controversy over the work’s inescapable olfactory component.

Recent and current group exhibitions include “Transformation,” Museum of Contemporary Art Tokyo; “Fantasmagoria, le monde mythique,” Les Abbatoirs, Toulouse; “New Décor,” Hayward Gallery, London; and “Morality Act VI: Remember Humanity,” Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam.

In November 2011, a travelling mid-career retrospective surveying Lee Bul’s work over the past two decades, curated by Mami Kataoka, will begin at the Mori Art Museum in Tokyo.


피케이엠트리니티 갤러리는 9월 16일부터 10월 15일까지 이불 작품전을 개최한다.
이 전시는 조각 작품들과 작가의 최근 작업에 드러나는 지적(intellectual)이며 시각적(visual)인 구조에 대한 매혹적인 성찰을 보여주는 지난 수년간의 드로잉 작품들로 구성되어 있다.

이불(1964-)은 2005년경부터 "나의 거대한 서사(Mon grand récit)"라는 광범위한 제목아래 조각 설치작품과 평면작품 시리즈들을 제작하기 시작했다. ’나의 거대한 서사(Mon grand récit)’란 우리 시대는 더 이상 진보와 해방의 “거대서사(le grand récit)”가 불가능하다는 리오타르(Jean-Francois Lyotard, 1925~1998)의 말을 교묘히 뒤집은 것이다. "나의 거대한 서사(Mon grand récit)"는 집단적인 이상향의 갈망에 대한 균열된 비유와 서술들이 격변을 겪어온 한국 사회에 대한 작가 자신의 경험과 융해되면서, ‘세상을 재건하려 한 급진주의적 계획들의 붕괴와 해체’로 보여지는 예리하게 창의적이면서 감성적인 지형도로 구성되어 있다. 2007년 가을, 파리 까르티에 현대미술재단은 이 작품들을 소개하는 대형 개인전을 열었다.

이번 전시에서 별도의 공간에 설치된, 다량으로 구성된 드로잉 세트는 까르티에 현대미술재단 전시를 통해 실현되었던 조각설치 작품들을 위한 개념과 공간에 대한 연구의 흔적들이다. 이외에 이번 전시에 함께 소개되는 보다 최근에 제작된 드로잉들은 건축적 환경의 형이상학적이고 시적인 개념들에 대한 탐구를 보여주며, 역사적 아방가르드의 이상에 매료된 듯이 보이는 상상의 풍경을 연상시킨다. 이 드로잉 작품들은 예지력 있는 바이마르 건축가 브루노 타우트(Bruno Taut, 1880-1938)가 꿈꾸었던 공중에 떠있는 눈부신 수정도시와 같은 환상적인 개념들에 바치는 오마주(homage)인, 유리와 크리스탈, 철, 그리고 알루미늄으로 만들어진 복잡한 구조물들로 만들어진 두개의 새로운 조각작품과 더불어 역사적 잔해에 대한 현혹적이고 감각적이며 지적으로 엄격한 시각적 성찰로 구성되어 있다.

이불은 파리 까르티에 현대미술재단 (2007), 살라만카 도무스 아티움 (2007), 시드니 현대미술관 (2004), 글래스고우 현대미술센터 (2003), 토론토 파워플랜트(2002), MAC마르세유 현대 미술관 (2003), 뉴욕 뉴 뮤지엄 (2002) 등, 세계 곳곳에서 다수의 개인전을 가졌다. 1999년 48회 베니스 비엔날레에서 한국관과 하랄트 제만(Harald Szeemann)이 큐레이팅한 아르세날레전에 동시에 참여한 공로로 특별상을 받았으며, 1998년에는 휴고 보스상 의 최종후보로 선정되었다. 1997 년 뉴욕MoMA의 의뢰로 작가의 대표 설치작품인 반짝이로 장식된 썩어가는 물고기를 프로젝트 전시장에 설치했으나, 불쾌한 후각적인 요소에 대한 논란 때문에 전시는 예정보다 일찍 내려졌다.

최근의 그룹전으로는 도쿄 현대미술관에서 열린 “Transformation,” 툴루즈 레사바뚜아(Les Abbatoirs)에서의 “Fantasmagoria, le monde mythique,” 런던 헤이워드 갤러리의 “New Décor,” 그리고 로테르담 현대미술관(Witte de With Center for Contemporary Art)의 “Morality Act VI: Remember Humanity” 등이 있다.

오는 2011년 11월에는, 마미 카타오카(Mami Kataoka)의 기획으로, 이불의 지난 20여 년간의 작품활동을 돌아보는 세계 순회전이 도쿄 모리미술관에서 시작될 예정이다.

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